Dotąd DriveNow było od BMW, a car2go od Mercedesa. Teraz giganci motoryzacji łączą siły w celu stworzenia kompleksowej, multimodalnej, szybko i łatwo dostępnej, wspólnej oferty dedykowanej do miejskiej mobilności. W jej skład wejdzie carsharing, Ride Hailing, parkowanie czy ładowanie.

Obie firmy podpisały porozumienie dotyczące połączenia swoich usług mobilnościowych. Na jego mocy zostaną połączone dotychczasowe oferty w zakresie mobilności (carsharing, Ride Hailing, parkowanie, ładowanie i multimodalność). Każda z firm będzie miała po 50% udziałów w modelu joint venture obejmującym usługi mobilnościowe obu grup. Obydwie firmy nadal będą w przyszłości konkurować ze sobą w głównych obszarach swojej działalności.

Na szybko rosnącym rynku usług z zakresu sharing economy w zakresie mobilności miejskiej, współpraca ma na celu zapewnienie pozycji lidera innowacyjnych usług mobilnościowych, który wspiera swoich partnerów, jak miasta i gminy.

Model joint venture o równych udziałach będzie łączył w sobie pięć następujących ofert:

1. Multimodal and On-Demand Mobility wraz z moovel i ReachNow: Inteligentne i płynne połączenie różnych ofert mobilności – w tym rezerwacji i płatności – jest ogromną korzyścią dla użytkowników. Multimodalna platforma oferuje ponadto rozwiązania w zakresie prywatnego transportu miejskiego.

2. Carsharing z Car2Go i DriveNow:

Car2Go i DriveNow dysponują w sumie 20 tysiącami pojazdów w 31 metropoliach w różnych krajach. Carsharing pozwala na lepsze wykorzystanie samochodów, a tym samym przyczynia się do zmniejszenia liczby pojazdów w miastach. Obecnie z carsharingu korzysta już ponad cztery miliony klientów taksówkę, w znacznym stopniu przyczyniają się do zmniejszenia natężenia ruchu w centrach miast poprzez eliminację wielu indywidualnych przejazdów.

3. Ride Hailing z mytaxi, Chauffeur Privé, Clever Taxi i Beat: Zamów taksówkę w największej aplikacji taksówkarskiej w Europie lub skorzystaj we Francji z usług licencjonowanego kierowcy. Z nowoczesnych, praktycznych i szybkich usług Ride Hailing (mytaxi, Clever Taxi, Beat i Chauffeur Privé) korzysta już w sumie 13 milionów klientów i około 140 tysięcy kierowców. Innowacyjne oferty, takie jak mytaximatch, w których nieznani sobie ludzie mogą w prosty sposób współdzielić.

4. Parking z ParkNow i Parkmobile Group / Parkmobile LLC: Parkowanie bez biletu i gotówki przy ulicy albo wyszukiwanie, rezerwowanie i opłacanie miejsc parkingowych na parkingach. Innowacyjna cyfrowa usługa parkowania skraca czas i zmniejsza liczbę jazd w poszukiwaniu miejsca parkingowego, a tym samym znacznie zmniejsza natężenie ruchu. Obecnie ruch związany z szukaniem miejsc parkingowych stanowi około 30% ruchu w mieście.

5. Ładowanie z ChargeNow i Digital Charging Solutions: Łatwy dostęp (znajdź, naładuj, zapłać) do największej sieci publicznych stacji ładowania z ponad 143 tysiącami punktów ładowania na całym świecie. W połączeniu z uprzywilejowanymi miejscami parkingowymi w miastach sprzyja rozwojowi elektromobilności. Zaspokaja potrzeby w zakresie mobilności i umożliwia lepsze poznanie tej formy transportu.

Stworzenie wspólnego przedsiębiorstwa będzie miało znaczący wpływ na wycenę i zyski przedsiębiorstwa Daimler Financial Services. Wydanie przez organy ds. konkurencji zgody w tym roku będzie skutkowało następującymi korektami prognoz grupy Daimler AG: dla Daimler Financial Services spółka spodziewa się znacznie wyższego zysku operacyjnego niż w roku poprzednim; dla całego koncernu oznacza to nieco wyższą prognozę zysku operacyjnego niż w roku poprzednim.

W przypadku zatwierdzenia przez organy ds. konkurencji w bieżącym roku utworzenie joint venture będzie miało wpływ na wycenę i wynik skonsolidowanego sprawozdania finansowego BMW AG, co spowoduje korektę prognozy: w tych okolicznościach w 2018 r. spodziewany byłby niewielki wzrost wyniku przed opodatkowaniem na poziomie koncernu w porównaniu z rokiem poprzednim. Opisany efekt nie ma wpływu na marżę EBIT w segmencie samochodów.

Wspólny projekt podlega kontroli i zatwierdzeniu przez właściwe organy ds. konkurencji. Już teraz najważniejsze dla obu partnerów jest zapewnienie największych korzyści dla klientów. Dlatego na początku, dla milionów klientów nic się nie zmieni: istniejące oferty będą dostępne w dotychczasowym zakresie i jakości.

Czy zmieni się oferta w Polsce?

W naszym kraju poza obecnością mytaxi (Ride Hailing) w zasadzie usługi związane z mobilnością oferowane dotąd przez oba niemieckie koncerny nie istnieją. Na polskiej mapie carsharingu nie ma ani DriveNow ani car2go mimo, że niejednokrotnie pojawiały się plotki o wejściu przynajmniej jednego z nich na rynek nad Wisłą. Na wyszukiwanie, rezerowanie i opłacanie miejsc parkingowych też póki co Polacy nie mają co liczyć, gdyż nie ma do tego infrastruktury, a Polska na road mapie Niemców na najbliższe lata się nie znajduje. Gdybyśmy mieli pokusić się o prognozy, postawilibyśmy na ChargeNow i Digital Charging Solutions, gdyż elektromobilność rozwija się również w Polsce i szkoda nie wykroić sobie przynajmniej kawałka z tego tortu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here