Do ponad 75 proc. przypadków wszystkich wycieków danych na świecie dochodzi w firmach z sektora MŚP, zwykle w sposób przypadkowy. Co istotne, blisko 92 proc. z nich zawiera dane osobowe.

Z danych InfoWatch wynika, że wycieki danych spowodowane są najczęściej zaniedbaniami załogi i nieprzestrzeganiem podstawowych norm bezpieczeństwa. Jedynie 36 proc. ma swoje źródło w celowym działaniu pracowników lub kogoś z poza organizacji. Z kolei w dużych firmach i korporacjach sytuacja się odwraca. Tam już jedynie 35 proc. wycieków spowodowana jest nieumyślnie, a już co drugi z nich jest intencjonalny.

Wynika to przede wszystkim z faktu, że w dużych korporacjach utrata poufnych danych spowodowana jest z reguły atakiem na przedsiębiorstwo z zewnątrz. To szeregowi pracownicy, którzy nie są świadomi zagrożeń jakie niesie za sobą utrata cennych firmowych informacji i nie są odpowiednio przeszkoleni, a nie kadra menadżerska i administratorzy IT są dla firm największym zagrożeniem. Okazuje się, że to właśnie oni odpowiadają za ponad połowę wszystkich wycieków poufnych danych. Z badań ekspertów wynika też, że blisko 70 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP prognozuje, że z punktu widzenia rozwoju biznesu najbliższy rok będzie dla nich lepszy niż poprzedni. Czy przełoży się to także na inwestycję w bezpieczeństwo informacji?

„Przedsiębiorstwa z sektora MŚP są bardziej narażone na wycieki poufnych danych niż duże korporacje ze względów dość prozaicznych – mniejsze nakłady finansowe na szkolenia dla pracowników oraz brak podstawowych norm i standardów bezpieczeństwa informacji skutkuje niską świadomością problemu wśród załogi” – komentuje Marcin Sobaniec, ekspert HSM Polska. „W polityce bezpieczeństwa informacji nadrzędna sprawą jest to, aby w proces przechowywania oraz utylizacji dokumentów zaangażowanych było jak najmniej osób. Bardzo ważne jest także, by proces w całości przeprowadzany był wewnątrz organizacji. Outsourcing usług w tym przypadku tylko zwiększa ryzyko wycieku poufnych danych. Z mediów co jakiś czas dowiadujemy się o dokumentach zawierających dane osobowe, które znalazły się na śmietniku. Aby uniknąć tego typu sytuacji najlepiej jeżeli w naszym przedsiębiorstwie znajdzie się dopasowane do potrzeb firmy urządzenie do niszczenia dokumentów zgodne z normą DIN 66399 służące utylizacji zbędnej dokumentacji firmowej.

Na wycieki informacji najbardziej narażone są firmy z branży HoReCa, medycznej i bankowości. Wynika to ze specyfiki przechowywanych przez nie danych. Wrażliwe informacje, które wyciekną poza firmę najczęściej używane są do przestępstw finansowych oraz wyłudzeń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here