GPS a m-marketing

0
Reklama

Rozważania nad przyszłością LBS i GPS

W ostatnim numerze Media i Marketing, Tomasz Wygnański prowadzi rozważania na temat przyszłości GPS w m-marketingu. Jak pisze, nie spełniły się oczekiwania agencji mobile marketingu związane z usługami lokalizacyjnymi opartymi na GSM. Szanse widzi jednak w telefonach wyposażonych w GPS.

I prawdopodobnie ma rację.

W Polsce, nie wiadomo czemu, w bardzo małym stopniu wykorzystywane są usługi LBS (Location Based Servises), które umożliwiają lokalizację abonentów GSM. Powodem tego jest fakt, iż operatorzy nie przykładają wagi do tego typu usług dodanych. A szkoda, gdyż infrastruktura jest gotowa. Zarówno Plus, Era jak i Orange, mają platformy lokalizacyjne i w bardzo ograniczonym zakresie świadczą usługi lokalizacyjne. Problemem jest ich niska świadomość w społeczeństwie. Brak komunikacji marketingowej i promocji tychże usług również sytuacji nie poprawia. Z kolei bez „odgórnego” zainteresowania sektorem LBS, nie ma szans na większy rozwój i sprzedaż przez handlowców.

Jak powiedział kiedyś  Risto Savolainen – manager z BlueSky – rynek usług LBS miał obiecane wiele, ale otrzymał niewiele.

Samo zastosowanie może być szerokie. Od podstawowej lokalizacji osób, samochodów czy przedstawicieli handlowych, poprzez zastosowanie np. w m-marketingu – konsument przechodzący obok sklepu otrzymuje SMS-a z informacją o zniżkach.

Wilhelm Rożewski, strategic director w firmie EI2, dla Media i Marketing mówi – wciąż testujemy pewne projekty m-marketingowe związane z lokalizacją GSM, ale przyszłość należy raczej do GPS. Obecnie jedynym rozwiązaniem jest wyposażenie konsumentów w specjalne karty SIM, na których wgrana byłaby aplikacja do lokalizacji. Miałoby to sens np. w przypadku klientów programu lojalnościowego stacji benzynowych, którzy zbliżając się do nich, otrzymywaliby informacje promocyjne.

Jednakże zarówno Rożewski, jak i Piotr Kłodnicki – dyrektor inwestycyjny funduszu technologicznego MCI – są zdania, że przyszłość należy do GPS. Coraz popularniejsza obecnie nawigacja samochodowa, przełamała ten rynek. Niższe ceny zwiększyły popularność GPS. A wszystko to w ciągu 1-2 lat zrobiło więcej, niż przez ostatnie 8 operatorzy GSM dla  rynku LBS (początek usług LBS w Polsce, to rok 1999, kiedy to firma Monitel, przy współpracy z PlusGSM wprowadziła na rynek system Proteka).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here