Najnowsze badania firm Castrol i TomTom pokazują, że kierowcy w Stambule zatrzymują się i ruszają ponownie nawet 31 200 razy w roku. To jest o ponad 15 000 postojów więcej niż w Warszawie (16 200 zatrzymań i startów).

W badaniach przeprowadzonych przez firmę TomTom przeanalizowano informacje z satelitarnych systemów nawigacyjnych używanych przez kierowców z 50 miast na całym świecie. Celem było podkreślenie obciążeń, jakim poddawane są samochody przy zmiennych warunkach na drodze. Wynika z nich, że największą liczbę wymuszonych postojów mają kierowcy Stambułu, Meksyku i Moskwy.

Inne miasta objęte badaniami to Pekin (gdzie kierowcy zatrzymują się i ruszają 28 200 razy na rok, Londyn – 21 000, Nowy Jork – 15 480 i Sydney – 13 200. Jazda typu „zatrzymanie-ruszanie” może zwiększyć mikroskopijne uszkodzenia silników samochodowych, a z badań firmy Castrol wynika, że kierowca, nawet w przeciętnych warunkach drogowych, każdego roku może zatrzymywać się i ruszać ponownie nawet 18 000 razy.

Częste zatrzymywanie się i ponowne ruszanie przyspiesza zużycie silnika

Zdaniem inżynierów firmy Castrol, częste zatrzymywanie się i ponowne ruszanie powoduje przyspieszone zużycie silnika. Liczba postojów odzwierciedla warunki jazdy i sytuacje, z jakimi mają do czynienia kierowcy w każdym mieście. Wyniki ukazują rozmiar problemu i sugerują, że konieczne jest podjęcie środków ostrożności, co było jednym z powodów, dla których takie badanie zostało przeprowadzone.

Castrol zidentyfikował trzy poziomy jazdy „zatrzymanie-ruszanie” – zielony, pomarańczowy i czerwony (opisane poniżej). Poziom pomarańczowy i czerwony ostrzegają kierowców o trudnych warunkach jazdy, w których prawdopodobieństwo przyspieszonego zużycia silnika jest wysokie. Kierowcy powinni podjąć zdecydowane działania, aby ograniczyć konsekwencje zatrzymywania się i ponownego ruszania poprzez odpowiednią ochronę silnika.

  • ZIELONY. Ograniczony poziom jazdy „zatrzymanie – ruszanie”, poniżej 8 000 wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy mogą podjąć środki ostrożności, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.
  • POMARAŃCZOWY. Wysoki poziom jazdy „zatrzymanie – ruszanie”, 8 000 – 18 000 wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy powinni podjąć działania, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.
  • CZERWONY. Bardzo wysoki poziom jazdy „zatrzymanie – ruszanie”, 18 000 lub więcej wymuszonych postojów rocznie. Kierowcy powinni podjąć działania, aby zabezpieczyć się przed przedwczesnym zużyciem silnika.

Badania skupiały się na jeździe w trybie „zatrzymanie – ruszanie”, w tym na ruchu drogowym, ruchu w miastach oraz krótkich podróżach w każdym obszarze. TomTom zebrał dane na temat pojazdów, przejazdów i czasu podróży w poszczególnych regionach, obliczył łączną liczbę przejechanych kilometrów oraz łączną liczbę postojów i na tej podstawie określił średnią liczbę postojów na przejechany kilometr w każdym regionie.

Wnioski płynące z badania potwierdzają, że liczba postojów np. w Stambule odpowiada wysokiemu poziomowi zakorkowania tego miasta, a kolejna miasta, jak Meksyk i Moskwa, również zmagają się z codziennymi zatorami na drogach. Z kolei jazda po Rotterdamie wiąże się z najmniejszą liczbą wymuszonych postojów, ponieważ miasto to jest zakorkowane w umiarkowanym stopniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here