Celem ataków cyberprzestępców coraz częściej są dane finansowe osób płacących online i korzystających ze sklepów internetowych. Hakerzy mają na oku m.in. strony, na których można kupić bilety lotnicze.

Reklama

Eksperci z Kaspersky Lab podsumowali informacje dotyczące cyberzagrożeń wykorzystywanych do kradzieży pieniędzy użytkowników w 2014 r. Z badania wynika, że w minionym roku 28,8 proc. ataków phishingowych dotyczyło danych finansowych. Przeprowadzając swoje oszustwa, cyberprzestępcy przenieśli uwagę z banków na systemy płatności oraz sklepy internetowe.

Phishing to rodzaj oszustwa internetowego, który jest wykorzystywany w celu nakłonienia użytkowników do podania swoich danych (np. loginy oraz hasła kont online). By osiągnąć swój cel, oszuści tworzą fałszywe wiadomości e-mail oraz strony internetowe imitujące popularne zasoby online.

Porównując wszystkie ataki phishingowe, odsetek finansowych zmniejszył się w ubiegłym roku o 2,7 proc. w porównaniu z 2013 r. – głównie na skutek spadku poziomu phishingu bankowego. Jednocześnie zwiększył się proporcjonalnie odsetek ataków na inne kategorie finansowe.

„Wzrost ilości phishingu finansowego, jaki zaobserwowaliśmy w przeszłości, wywołał naturalną reakcję ze strony firm wykorzystywanych najczęściej w oszustwach finansowych – organizacje te zaczęły aktywnie zwalczać kanały dystrybucji phishingu, w szczególności wiadomości spamowe” – mówi Nadieżda Demidowa, analityk treści internetowych Kaspersky Lab.

Jej zdaniem przyczynia się to do obniżenia poziomu ataków, których celem są niektóre z większych organizacji. Z drugiej strony, nastąpiła natychmiastowa odpowiedź cyberprzestępców, którzy wzięli na celownik nowe „rynki”.

„W 2014 r. zauważyliśmy na przykład wiele oszustw phishingowych wykorzystujących strony, na których można kupić bilety lotnicze. W przeszłości cele te dość rzadko były atakowane w ramach oszustw phishingowych” – stwierdza Demidowa.

Rok 2014 w liczbach

  • Cyberprzestępcy wykorzystywali nazwy dobrze znanych banków w 16,3 proc. ataków; w 2013 r. odsetek phishingu bankowego wynosił 22,2 proc.
  • W kategorii „systemy płatności” cyberprzestępcy brali na celownik głównie dane należące do użytkowników kart Visa (31,02 proc. ataków), PayPal (30,03 proc.) oraz American Express (24,6 proc.).
  • Nazwy znanych sklepów internetowych były wykorzystywane w 7,3 proc. ataków (6,5 proc. w 2013 r.).
  • Amazon pozostał najczęściej atakowaną marką w kategorii „sklepy online” – 31,7 proc. ataków w tej kategorii wykorzystywało strony phishingowe zawierające wzmiankę o tej firmie.

Źródło: Kaspersky Lab

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here