Według najnowszego raportu Berg Insight wynika, że rośnie rynek maszyn vendingowych, które działają w oparciu o Internet of Things. Analitycy szacują, że do końca 2022 roku, ich liczba na całym świecie osiagnie 5,4 miliona sztuk.

Jak szacuje Berg Insight, w 2017 roku było na całym świecie ok. 2,6 miliona maszyn vendingowych będących connected. Największy udział w tym rynku ma Ameryka Północna – tam znajduje się ok. 1,3 miliona spośród wspomnianych 2,6 mln. Co ważne dla nas – w Europie było jedynie 0,6 miliona sztuk. Pozostałe 0,7 miliona to głównie Japonia oraz Australia. Jednak według analityków rynek vendingowy będzie rósł o ok. 16,2 procenta, by na koniec 2022 roku osiągnąć liczbę 5,4 miliona sztuk.

Rynek maszyn vendingowych charakteryzuje brak wyraźnego lidera, a znajduje się na nim wielu dostawców. Część z nich specjalizuje się na przykład w rozwiązaniach telemetrycznych stosowanych w automatach vendingowych lub transakcjach bezgotówkowych. W Stanach Zjednoczonych należy wyróżnić kilka firm specjalizujących się w rozwiązaniach typu connected vending. Są to m.in.: USA Technologies, Cantaloupe Systems, Ingenico Group, Nayax and Televend (INTIS), Vianet Group, Vendon czy Vendwatch Telematics. Jeżeli chodzi o polski rynek, to z pewnością o rozwiązania z zakresu można zgłosić się do Cybercom, a aplikację mobilną do zarządzania maszynami vendingowymi stworzył już Norbsoft. Niestety póki co, zastosowanie znalazła na rynku brytyjskim.

Jak zauważają analitycy z Berg Insight na rynku maszyn vendingowych, również ich producenci coraz śmielej wchodzą w obszar Internet of Things oferując własne rozwiązania w nowych maszynach. Za przykład może posłużyć firma Crane, która dzięki Crance Connectivity Solutions, zarządza w sumie 400 000 tysiącami maszyn vendingowych, będących w pełni connected.

Nie da się ukryć, że rynek connected vending dopiero zaczyna rosnąć. Według Szwedów, obecnie jedynie około 16 procent z 16 milionów maszyn vendingowych na świecie jest connected. Dopiero w ostatnich latach zauważono pierwsze wzrosty, jednak największe jeszcze przed nami. Głównym motorem napędowym zmian, są płatności bezgotówkowe, jednak znacznie większej roli upatruje się w rozwiązaniach telemetrycznych, gdyż to one mogą w dużej mierze powodować wzrost zysku z każdej maszyny.

Polska vendingowa szarą strefą stoi

Czemu connectivity w maszynach vendingowych nie zdobywa szturmem jeszcze polskiego rynku? Przecież dzięki temu można byłoby rozsądniej i efektywniej zarządzać stanami magazynowymi, a nawet więcej sprzedawać. Jednak jak się okazuje z nieoficjalnych rozmów przeprowadzanych przez redakcję Connected Life Magazine, w krajowy rynek vendingowy wciąż w dużej mierze charakteryzuje szara strefa. A rozwiązania z zakresu IoT mogą ją wyeliminować. Sprawią bowiem, że wszelkie transakcje będą policzalne, podobnie jak zasilanie maszyn produktami.

Maszyny vendingowe rozwiązaniem na zakaz handlu w niedzielę

Wbrew pozorom dużo dobrego dla rynku maszyn vendingowych – z pewnością zupełnie nieświadomie, bo nie wierzymy, w aż tak wysublimowane lobby – zrobił polski rząd. Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę, może z pewnością stać się polem dla automatów vendongowych. Właściciele sklepów cały czas zastanawiają się, w jaki sposób wyeliminować straty spowodowane zamknięciem w co drugą niedzielę swoich placówek. Dotąd maszyny vendingowe, które pojawiły się w Polsce dość późno, bo dopiero na początku lat 90. ubiegłego stulecia, oferowały głównie mała gastronomię, czyli napoje, słodycze, przekąski. Na całym świecie jednak gama ofertowa jest znacznie bogatsza. Obecnie w autmatach sprzedaje się niemal wszystko, a technologia M2M/Iot umożliwia nawet realizowanie zwrotów, bądź zamawianie produktów online, a w automatach jedynie odbiór (klasyczny click&collect).

Gdzie postawić maszynę vendingową?

Biznes oparty o posiadanie maszyn vendingowych z pewnością zacznie się w najbliższych latach rozwijąć. Warto już dzisiaj się nad nim zastanowić i poszukać miejsc, w których można postawić automaty oferujące różnego rodzaju produkty, począwszy od batonów i napojów, na kosmetykach, zabawkach czy artykułach higienicznych kończąc. W połączeniu z możliwościami oferowanymi przez Internet of Things, może się okazać, że sukces sieci automatów vendingowych za kilka lat będzie można porównywać z sukcesem sieci dyskontowych. Jednak, aby do tego doszło, należy trafnie wybrać lokalizację, bo błąd może drogo kosztować.

Podoba Ci się ten artykuł? Zamów prenumeratę, otrzymuj jedyny w Polsce magazyn o Internet of Things oraz odbierz bilet na GeoLocation Summit w prezencie!

Warto w tym wypadku zwrócić uwagę na fakt, iż miejsce, które nam, bądź naszym znajomym, wydaje się niemal idealne na postanowienie maszyny vendingowej, wcale takie nie musi być. Każda inwestycja, nawet ta mała powinna być bowiem obarczona jak najmniejszym ryzykiem oraz możliwie szybką stopą zwrotu. Jak więc znaleźć idealne miejsce? Warto posłużyć się analizami geoprzestrzennymi, które mogą wskazać takie miejsca. Według Marka Turlejskiego z Placematic – firmy oferującej rozwiązanie Locit, „Sukces punktu sprzedaży zależy od wielu czynników, ale jednym z kluczowych jest trafny wybór lokalizacji. Dlatego już na początku planowania otwarcia nowego biznesu czy kolejnej placówki już działającego, warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniego miejsca.”

Dzięki narzędziom służącym do analizy potencjału zakupowego, można w zaledwie kilka minut uzyskać raport uwzględniający profil mieszkańców w danym regionie (mieście, dzielnicy, okolicy), gęstość zaludnienia, liczbę pracujących w biurach i usługach, generatory ruchu, konkurencję czy okoliczne biznesy. Innymi słowy, wpisując konkretny adres, np. Mickiewicza 27, dowiemy się, że przy tym adresie znajduje się budynek wielorodzinny z 222 lokalami, zamieszkany przez 469 osoby o średnim wieku 42 lata. Mieści się w nim jeden sklep spożywczy i jedna drogeria, a średnie zarobki mieszkańców to 4505 zł. Zestawiając to z najbliższą okolicą, można w ciągu kilku minut ocenić, czy jest przestrzeń i otoczenie biznesowe dla prowadzonego biznesu. W przypadku potencjalnych lokalizacji pod maszyny vendingowe – taka wiedza może okazać się kluczowa.

Location Analytics na GeoLocation Business Summit

Jeśli chcecie wiedzieć, jak znaleźć idealne miejsce pod biznes oparty o maszyny vendingowe, w których miejscach mogą generować duży obrót, czy jakich lokalizacji w ogóle nie brać pod uwagę, to już dzisiaj, zapraszamy w najbliższy czwartek na konferencję GeoLocation Business Summit. To już czwarta edycja znanego doskonale wszystkim osobom odpowiedzialnym za planowanie sieci sprzedaży i dystrybucji, wydarzenia – Geomarketing Forum. W trakcie jego trwania będzie można dowiedzieć się także, jak ocenić potencjał zakupowy danej okolicy czy jak umiejętna analiza danych geolokalizyjnych może pozytywnie wpłynąć na rozwój całego biznesu. Zostały jeszcze ostatnie wolne miejsca, więc już dziś zapraszamy => http://glbs.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here