Pierwszy w Polsce raport na temat krajowego rynku telematyki

Pomimo spowolnienia gospodarczego i zapowiadanej trudnej sytuacji w branży motoryzacyjnej rynek telematyczny w Polsce powinien w ciągu dwóch najbliższych lat wzrosnąć o blisko 55% i osiągnąć wartość 211 mln zł. Ilość pojazdów wyposażonych ?w urządzenia do monitorowania i zarządzania flotą wzrośnie do 171 tysięcy – prognozuje AutoGuard.

Firma AutoGuard S.A., jako pierwsza w naszym kraju, dokonała analizy rynku monitorowania pojazdów i zarządzania flotą. Prognozy zostały oparte na  danych firm badawczych ABI Research i Berg Insight, które specjalizują się w analizach międzynarodowego rynku telematycznego. W naszym kraju w 2007 było monitorowanych szacunkowo 66 tys. pojazdów komercyjnych, a w 2008 roku liczba ta wzrosła już do ok. 94 tys. Zakładając średnią roczną cenę usługi (włącznie z amortyzacją zainstalowanego urządzenia) oferowaną przez głównych graczy na polskim rynku na poziomie ok. 1400 zł, można oszacować, że w 2008 roku wartość polskiego rynku monitorowania pojazdów ?i zarządzania flotą wyniosła do 137 milionów zł*. Prognozy przewidują, że pomimo spowolnienia gospodarczego wzrost użytkowników w Polsce w latach 2009 – 2010 nie powinien być mniejszy niż ?w Europie. W Polsce w 2010 r. należy spodziewać się zatem, że ilość pojazdów wyposażonych ?w urządzenia do monitorowania i zarządzania flotą osiągnie poziom 171 tys., a wartość tego rynku 211 mln zł**.

„Branża telematyczna związana z rynkiem monitoringu i zarządzania flotą dynamicznie się rozwija. Recesja, która dotyka sektor motoryzacyjny i wiele przedsiębiorstw w Polsce, może trochę paradoksalnie, ale powoduje większe zainteresowanie systemami telematycznymi. Instalacja tego typu urządzeń w pojazdach – jak wykazują to raporty eksploatacyjne – pozwala optymalizować koszty m.in. związane z zużyciem  paliwa czy  zniżkami w ubezpieczeniu” – powiedział Robert Rozesłaniec, Prezes Zarządu AutoGuard S.A.

Źródło: Szacunek AutoGuard oparty się na prognozie ABI Research dotyczącej średniego tempa wzrostu użytkowników w Europie

Rynek światowy

Według badań przeprowadzonych przez ośrodek badawczy ABI Research, rynek usług opartych na technologii GPS najdynamiczniej będzie się rozwijał w sektorze transportowym, zabezpieczenia przed kradzieżą oraz nawigacji personalnej. Analizy tej firmy pokazują, że światowy rynek samego monitorowania pojazdów i zarządzania flotą przekroczył w 2007 roku 6,5 miliona użytkowników, ?a w 2008 osiągnął 9,5 miliona. Przy założeniu średniej ceny za usługę ok. 500 Euro, wartość tego rynku w 2008 wyniosła 4,75 miliarda Euro.

Rynek europejski

Na podstawie raportu Berg Insight wynika, że w Europie w 2008 roku ilość pojazdów objęta monitoringiem przekroczyła 1 milion, a w 2011 roku ma wynieść aż 2,5 miliona. Prognoza ABI Research z tego samego roku jest jeszcze wyższa i wskazuje aż na 3,5 miliona użytkowników. Średni poziom penetracji usług monitoringu (stosunek ilości pojazdów objętych monitoringiem do ogólnej ilości pojazdów) w Europie został oszacowany przez Berg Insight na ok. 2,8%. Do 2012 ma wzrosnąć do 11,3%. ABI Research prognozuje na 2012 penetrację rzędu 12,3%. Gdyby tak się stało także w Polsce ilość użytkowników przy stałej ilości potencjalnych pojazdów przekroczyłaby 250 tys.

Prognozy

Do Polski zagraniczne tendencje docierają z pewnym opóźnieniem, dlatego można oczekiwać, że krajowy rynek GPS wkracza w fazę intensywnego rozwoju i w najbliższych latach będzie się dynamicznie rozwijać. Ocenia się, że rynek nawigacji satelitarnej w Polsce jest ciągle we wczesnym etapie rozwoju. Usługi związane z monitoringiem opartym na GPS w niedługim czasie staną się jednak standardem, jakim jest np. telefon GSM. Jeśli dodać do tego fakt, że ceny urządzeń GPS ?z roku na rok stają się coraz niższe, to można z dużym prawdopodobieństwem prognozować, że w kontekście światowych trendów – w Polsce można spodziewać się  bardzo intensywnego rozwoju tej branży.

Telematyka i nawigacja już w tej chwili jest jedną z najszybciej rozwijających się specjalności na rynku. Z tego powodu w ostatnim czasie dynamicznie rośnie liczba producentów sprzętu, oprogramowania oraz firm świadczących usługi wykorzystujące nawigację satelitarną GPS i usługi telematyczne.

Charakterystyka polskiego rynku telematyki

Na polskim rynku usług telematycznych działa kilka znaczących firm, które razem zajmują łącznie około 80% rynku. Obecne rozdrobnienie rynku jest etapem przejściowym i należy spodziewać się konsolidacji w każdym kraju do dwóch trzech podmiotów.  W tym sensie sytuacja w Polsce będzie ewoluować w podobnym kierunku, jak na pozostałych rynkach Europy Zachodniej, które są w fazie konsolidacji. Zmiany udziałów na polskim rynku  będą zależały od tempa wdrażania nowych usług dla rozszerzających się grup klientów. Zwiększać się więc będzie bariera technologiczna. Jednym z możliwych scenariuszy zmian w strukturze udziałów jest również wejście do Polski zagranicznego operatora konsolidującego rynek. Łączenie się podmiotów o podobnej ofercie i zakresie działalności jest jednym z głównych trendów na rynku monitorowania i zarządzania flotą. Na skalę globalną konsolidacja rynku nastąpiła w wyniku przejęcia firmy Navteq przez Nokię oraz przejęcia firmy Tele Atlas przez Tom Tom.

Pojęcie telematyki

Termin „telematyka” jest połączeniem słów „telekomunikacja” i „informatyka”. Na całym świecie obserwuje się szybki rozwój usług telematycznych i usług związanych z technologią GPS. Dynamicznie zwiększa się zarówno liczba producentów sprzętu, oprogramowania, jak również firm świadczących usługi wykorzystujące nawigację satelitarną w celach komercyjnych. W transporcie telematyka umożliwia wpływanie na przebieg procesów mobilności w celu zwiększenia wydajności przewozów, poprawy bezpieczeństwa, zmniejszenia ujemnego oddziaływania na środowisko oraz lepszego planowania przewozów.

* Szacunek oparty się na prognozie ABI Research dotyczącej średniego tempa wzrostu użytkowników w Europie.
** Wartość uwzględnia spadek średniej ceny urządzenia do kwoty 1230 zł

 

Poprzedni artykułKierowców chroni Yanosik
Następny artykułNie będzie wielkiej awarii GPS w 2010 roku
Niezależny ekspert w branży Internet of Things z kilkunastoletnim doświadczeniem. Posiada bogatą wiedzę oraz doskonałą znajomość krajowego i światowego rynku związanego z usługami „connected”, w tym M2M i IoT. Jest pomysłodawcą oraz założycielem portalu lokalizacja.info, magazynu Connected Life, organizatorem cyklu wydarzeń z serii Connected Life Business Events: Navigation Trends, Geomarketing Forum, Telematics Forum, Connected Health czy Connected Insurance. Organizator pierwszych w Polsce targów Internet of Things - IoT Poland Show. Prowadzi także działalność doradczą dla firm z sektora M2M/IoT. Prelegent. Mentor. IoT Evangelist.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here