20 lutego miała miejsce kolejna edycja konferencji Telematics Forum. Organizatorem tegorocznego wydarzenia był działający od stycznia 2018 roku Telematics Club.

Telematics Forum to event dedykowany dla branży telematycznej w Polsce. Jest to jedyne tego typu wydarzenie w kraju, integrujące podmioty działające na rynku monitoringu gps.

Jeszcze kilka lat temu telematyka kojarzyła się tylko i wyłącznie z monitoringiem gps, wykorzystywanym głównie w celach transportowych. Przedstawiciele Telematics Club pokazywali, jak bardzo w ostatnich latach branża się zmieniła. Dzisiaj telematyka jest kręgosłupem m.in. takich usług jak carsharing, connected cars, usage-based insurance czy inteligentnych systemów transportowych. To wszystko powoduje, że wraz ze wzrostem zainteresowania konsumentów powyższymi rozwiązaniami, rósł będzie rynek dla dostawców rozwiązań telematycznych. Potwierdzają to chociażby raporty PwC czy Ptolemusa, z których wynika, że 61% respodentów chciałoby mieć samochód zintegrowany ze smartfonem (PwC), a urządzenia telematyczne we flotach nigdy nie zostaną zastąpione tylko przez smartfony (Ptolemus).

O rosnącej roli urządzeń telematycznych mówiła także Emilia Buczek z Mercedes-Benz, która zaprezentowała szereg usług connectivity dostępnych w samochodach niemieckiej marki, z uwzględnieniem najnowszego produktu – Mercedes Pro. Adapter podpinany pod złącze OBDII w aucie, wywołał wiele emocji wśród uczestników. A jeszcze większe jego cena – 10 zł i zero kosztów miesięcznych. Tego typu oferty mogą być mocno konkurencyjne dla dostawców telematycznych, chociaż jak stwierdziła sama Emilia Buczek – produkt Mercedesa jest raczej komplementarny niż konkurencyjny.

Wątek motoryzacyjny wśród uczestników Telematics Forum budził duże zainteresowanie. Szereg pytań wywołała prezentacja Michała Zarychty z BMW, który przedstawił projekt BMW CarData, w ramach, którego m.in. zostanie udostępnione API dla podmiotów chcących korzystać z danych generowanych przez kierowców jeżdżących samochodami tej marki. Oczywiście po pierwsze firma chcąca korzystać z tych danych musi zostać zaakceptowana przez BMW, po drugie sam kierowca powinien wyrazić zgodę, a po trzecie za otrzymywane dane będzie trzeba zapłacić. W każdym razie to jednak sygnał pokazujący, że rozwiązania typu open telematics platform – zaczynają być faktem. A to dobra wiadomość dla kreatywnych firm telematycznych i innych dostawców z obszaru Internet of Things.

Usage-Based Insurance w wydaniu flotowym

Oczywiście podczas wydarzenia Telematics Forum nie mogło zabraknąć wątku ubezpieczeniowego. I o ile pierwsze projekty i pilotaże na rynku masowym w kontekście UBI już są realizowane, tak w segmencie flotowym wciąż brakuje takiego rozwiązania. Jednak jak stwierdził Konrad Owsiński z PZU, największy ubezpieczyciel w Polsce jeszcze w tym roku zaprezentuje rozwiązanie dedykowane właśnie dla klientów flotowych. Gotowość do budowania polis komunikacyjnych opartych o UBI dla rynku biznesowego wyraził również Piotr Nawrocki z firmy iTuran. Przedstawił on szereg rozwiązań z oferty izraelskiego dostawcy, które poza samymi ofertami typu Pay as You Drive, wspomagają kierowców w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze. I mimo, że tego typu usługi jeszcze w Polsce nie są popularne, ubezpieczyciel, który zdecyduje się na ich wdrożenie, już na starcie może zyskać przewagę konkurencyjną i przychylność kierowców. Do słuszności wdrożenia polis komunikacyjnych opartych o styl jazdy kierowców, przekonywał także Cezary Świerszcz z firmy Bacca. Powoływał się przy tym na przeprowadzone badania, z których wynika, że ponad połowa respondentów byłaby skłonna zgodzić się na monitoring ich stylu jazdy w zamian za tańszą polisę. Z kolei nieco mniej niż połowa, byłaby nawet skłonna za takie rozwiązanie zapłacić.

RODO a telematyka

Punktem kulminacyjnym Telematics Forum była z pewnością prezentacja Prezesa Audytela – Tomka Dobkowskiego. Unaocznił on zgromadzonym uczestnikom, jak wielkie konsekwencje mogą płynąć z niezastosowania się do rozporządzenia RODO, wchodzącego w życie już w maju bieżącego roku. I mimo, że wielu dostawców telematycznych poczyniło pierwsze kroki, by się do tego przygotować, jak się okazało – dużo jeszcze przed nimi do zrobienia. Chociaż, jak stwierdził Dobkowski – RODO może mieć też swoje dobre strony. A dokładniej – przemodelowanie swojego modelu biznesowego właśnie w oparciu o rozporządzenie RODO, może stanowić o pewnej przewadze konkurencyjnej i co więcej, może tylko wzmocnić prowadzony biznes. W jaki sposób? O tym już na kolejnych warsztatach organizowanych przez Telematics Club.

Carsharing i Fleetsharing podbija Polskę

Auta na minuty na dobre zagościły już w największych miastach w kraju. Polacy pokochali carsharing. Zwłasza – jak mówił Konrad Karpiński z Traficar – ci młodsi. Dla wielu z nich, to alternatywa dla posiadania własnego samochodu. Alternatywa, która daje poczucie wolności i mobilności. A to w dobie sharing economy wartości kluczowe. Jak się jednak można było dowiedzieć z prezentacji przedstawiciela Traficar, z aut na minuty chcą korzystać także klienci biznesowi i korporacje. Firma z Krakowa ma co najmniej dwa rozwiązania dla nich. Fleetsharing bazujący na flocie klienta oraz na samochodach Traficar. Pozytywnym zaskoczeniem dla uczestników Telematics Forum był fakt, że już niedługo do oferty carsharingowej dołączą takie auta jak 9-osobowe busy czy chłodnie. To wiele mówi o potencjale tego typu usług. Usług, które bez telematyki, nie mogłyby funkcjonować.

Grube lata przed dostawcami telematycznymi

Dostawcy telematyczni jeszcze nigdy dotąd nie mieli tak dobrych perspektyw na rozwój biznesu. I mimo, że nasycenie usługami monitoringu gps z miesiąca na miesiąc rośnie, to wciąż pojawiają się nowe kierunki, które mogą odmienić losy niejednej firmy, wskazują na to również prognozy firm analitycznych. Samo bowiem UBI u średniej wielkości ubezpieczyciela, to ponad 10 000 klientów rocznie. A to liczba, którą z pewnością nie pogardziłby nawet TomTom Telematics (lider polskiego rynku).

Telematics Forum 2018 zwieńczyło wieczorne spotkanie, podczas którego można było w nieformalnej atmosferze porozmawiać o prowadzonym biznesie. Przedstawicielom Telematics Club udało się zaprosić do jednego miejsca wielu dostawców telematycznych. Niby błaha rzecz, a jakże istotna dla wciąż rosnącej branży. Kolejna konferencja organizowana przez Telematics Club już 29 marca, a będzie to Telematics Insurance Summit. Wydarzenie bezpłatne dla członków Telematics Club.

2 KOMENTARZE

  1. Poniewaz coraz wiecej samochodow jest polaczonych z nowymi uslugami roznych dostawcow, kwestia newralgiczna staje sie cyberbezpieczenstwo. Allen Cheng zwraca uwage, ze przelamanie zabezpieczen pojazdu moze wplynac na bezpieczenstwo jazdy i naruszyc prywatnosc kierowcy. Uwzglednianie aspektow ochrony prywatnosci i zabezpieczen w fazie projektowania staje sie obecnie zasada podczas konstruowania pojazdow – wyjasnia. Telematyka staje sie czyms wiecej niz narzedziem do skomunikowanych samochodow i ludzi. Moze ona tworzyc powiazania miedzy pojazdami, infrastruktura drogowa i platformami w chmurze. W tym sensie kazdy connected car stanie sie zestawem przemieszczajacych sie po drodze sensorow w skomunikowanym miescie albo rejonie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here